sábado, 1 de septiembre de 2012

Reflexions de Roger Schank

Roger Schank és un investigador de la teoria de l´aprenentatge i de les ciències cognitives nascut a Nueva York que està removent els estereotips del sistema educatiu. Va sortir el seu punt crític a l´exterior amb la investigació que estava portant a terme sobre la intel.ligència artificial i va estar reflexionant que perquè les màquinesw fossin intel.ligents havien d´ensenyar-les a aprendre i per això va haver d´investigar com aprenen les persones. Seguint aquest fil argumental va esbrinar que tot el les persones aprenem està basat en la pràctica i això l´ha portat a dir que ens eduquen malament: "El sistema educatiu, en lloc de formar, deforma", ha sentenciat. Tal com ell argumenta una part molt gran del nostre aprenentatge té que veure amb l´exercici de les coses, amb la vessant pràctica (sigui la carrera universitària on sortim amb molta teoria però sense saber donar un pas, o amb el carnet de conduir, per posar dos exemples que s´entenen). Per tant defensa que tot el que ens ensenyen és teoria i any rera any els professors ensenyen allò que altres van llegir i memoritzar però no han vist realitzat a la pràctica.
"Tradicionalment la responsable de l´educació ha estat la religió (...). I la posició de totes les religions és estar en possessió de la veritat i transmet el seu coneixement, concepte aquest oposat al que hauria de ser l´educació", manifesta Roger Schank. El sistema educatiu laïc fan servir el mateix model. 

Tothom som conscients que s´aprenen coses que després mai es posen en pràctica.
Parlem i no ens ho ensenyen al col.legi. Aprenem a parlar i els nostres pares ens corregeixen. El ser humà s´equivoca i aprèn de les errades a partir de l´experiència. 
És veritat que el sistema educatiu mereix molta reflexió i un canvi. He dit moltes vegades que l´educació mereix una importància que no se li dona i en la mesura en què continuem pel camí equivocat, continuem enterrant les nostres opcions de futur. Ha de ser l´educació el motor de canvi d´una societat i si no ho és, és per l´interès del sistema. L´ultima reflexió de Roger Schank és dura però encertada:  " Les escoles estan controlades pels governs i la seva pretensió no és que sortin d´elles persones intel.ligents que pensin per elles mateixes, sinò persones simples i obedients, que no es facin pregunetes i que produeixin".
Espectacular reflexió.
Au siau.


No hay comentarios:

Publicar un comentario